Kan människor sluta vara så jävla Deprimera(n)de

Jag pratade precis med en bekant, försäkringskassan har nekat honom pengar. Han har varit deprimerad i 9år, och när han fick sparken från telia där han sålde telefoner blev han deprimerad på heltid, och har varit sjukskriven sedan dess. Han tycker väldigt synd om sig själv, och går inte längre utanför dörren.

Jag, ska lobba för ett nytt lagförslag, att vi skippar försäkringskassan, det är billgare att skicka alla deprimerade människor på uppfostringsläger, eller att anställa en personlig assistent som följer med dem dygnet runt under ett par månader, och ser till att dom kliver upp på morgonen, skaffar sig en givande sysselsättning, träffar vänner och rör på sig lite varje dag.

Sånt är jätteviktigt, alla har behov av att känna sig behövda och betydelsefulla, det är klart man mår dåligt annars. För om man bara sitter hemma i en liten lägenhet i förorten, biter på naglarna och vägrar gå ut, är det ju klart att man mår dåligt. Och om höjdpunkten på veckan är när man träffar sin psykolog, som förövrigt är den enda personen man träffar, är ju det även den enda uppmärksamhet man får.. Hey, ni fattar väl själva?!

Har man inga rediga vänner som stöttar,  får samhället se till att hjälpa till med det. Det blir billigare i längden, och människor slipper må dåligt.



Jag är glad att jag jag har mina vänner, med dom är det omöjligt att må dåligt.


Peace out! /Puffi

Kommentarer

Har du nåt att säga?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0